Thursday, June 5, 2008

Pertanyaan : Skrg nih saya juat buat ent. adakah berbaloi jika saya buat sdn bhd?


Salam En XXX,

Terdapat beberapa faktor perlu dipertimbangkan disini. Antaranya Cukai, Jangkahayat dsb.

Cukai
...sekiranya perniagaan tidak dikenakan cukai..atau cukai dikenakan agak sedikit...Enterprise sudah cukup. Tapi apabila cukai dikenakan agak tinggi...eloklah bertukar ke Syk Sdn. Bhd. Seperti yg diterangkan dipos saya...kadar cukai Entp dgn Syk Sdn. Bhd. berbeza apabila memasuki Pendapatan bercukai RM250,000.

...Perlu difahamkan bahawa..keuntungan perniagaan Etp akan jatuh terus ke individu tsbt....manakala bagi Syk Sdn. Bhd. ianya akan berhenti pada syarikat sahaja. Ini adalah faktor penyebab mengapa kadar cukai Entp bersamaan dengan kadar cukai individu.
...bagi Entp segala pendapatan selepas dibayar cukai..semuanya adalah milik empunya..(no question ask)...dia bole pakai sesuka hati mereka.......tapi Sdn. Bhd. pula keuntungan Syk. adalah milik Syk....bagi pemegang saham Syk. layak mendapat dividen atas keuntungan syarikat tsbt. Para Pengarah pula akan mendapat imbuhan ..samada gaji, elaun, benefits...pada kebiasaanya bagi syarikat kecil..Pemegang saham adalah juga Pengarah Sykt. (disinilah tempat dan kelebihan yg. utama)

Pada realitinya...hampir semua tak nak bayar cukai...apa saja cukai..termasuk..cukai hartanah, cukai perniagaan dsb....Oleh yg demikian perancangan cukai amat penting disini.

...Jangkamasa...sekiranya perniagaan tsbt hendak diwarisi..atau dipindahkan...atau nak dijual...atau perlukan tambahan modal (melalui penjualan saham tambahan)..maka...Syk. Sdn. Bhd. adalah terbaik...kerana Etp bergantung sepenuhnya kpd umur empunya...sekiranya pendek unur..pendekler perniagaan Etp tsbt....tidak macam Sdn. Bhd....ianya kekal abadi. (selebihinya ada dalam pos saya yg lain)



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...