Thursday, June 5, 2008

Pertanyaan - Jika saya buat sdn bhd, apa yang saya untung? apa pelepasan cukai yg saya dapat?


Salam En. XXX,

Antara kelebihannya telah saya nyatakan dipos2 saya disini...Secara amnya...banyak kelebihan2 yg ada di Syk Sdn. Bhd....ianya amat berguna dikemudian hari..

Pelepasan cukai Sdn. Bhd.
...secara teknikalnya..pelepasan cukai adalah sama dengan Syk Sdn Bhd....cuma Syk Sdn Bhd. ianya memberikan lebih banyak berbanding Etp. Antaranya :
  • Kadar cukai berbeza iaitu Etp 28% manakala Syk 20% (seperti di pos saya)
  • Cukai dibayar boleh dikutip semula melalui dividen
  • Pengarah Syk layak mendapat kemudahan2 seperti Gaji, elaun, benefits...disini cukai akan dikira berasingan...iaitu Cukai Individu (Pengarah) dan Cukai Perniagaan (Sykt)...manakala Etp. Keuntungan Bersih Etp akan dicampur semula dengan Gaji Pemilik baru dikira sebagai Keuntungan Perniagaan Etp.
Cth : Untung bersih Sykt Sdn Bhd. - pengiraan cukai dibuat selepas diambil kira dan ditolak Gaji Pengarah Untung bersih Etp - pengiraan cukai dibuat dengan mencampur semula ambilan dan gaji pemilik..barulah dikira sebagai keuntungan perniagaan Etp.

(p/s : ianya teknikal...ini memerlukan penerangan yg lebih lanjut) dan banyak lagi (akan dinyatakan)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...