Wednesday, May 4, 2011

PERTANYAAN : PEMEGANG SAHAM DAN PENGARAH SYARIKAT SDN. BHD.


Salam,

Soalan yg menarik .... dan saya uploadkan ke salah satu blog saya http://ca2advisor.blogspot.com ... untuk rujukan dan bacaan bersama.

1. Adakah AGM wajib dilakukan setiap tahun. Jika wajib dan jika dilakukan tanpa pengetahuan PS, adakah beliau telah dgn sengajanya menurunkan tandatangan2 PS sykt utk menyatakan "kedatangan" PS? Jika ini berlaku, apa tindakan yg blh dikenakan?

Ya. ... memang wajib. Dan ianya perlu dimaklumkan kepada kesemua Pemegang Saham. Menurut Undang2 Syarikat, notis Mesyuarat Agung perlulah diserahkan sekurang2nya 14 hari dari tarikh mesyuarat. Minit mesyuarat pula perlu ditandatangi sekurang-kurangnya 2 Pemegang Saham yang mempunyai kuasa mengundi lebih dari 10%.

Di dalam isu ini ... mungkin :
a. Tiada AGM disediakan atau dikendalikan atau ...
b. Ianya telah ditandatangi oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Nasihat : Pihak Tuan dan Pengarah atau Pemegang Saham yg lain boleh melihat dokumen2 yg berkaitan di pejabat Setiausaha Syarikat yang dilantik. Setelah melihat dokumen2 tersebut seperti Annual Return, Audited Report, Minit Mesyurata AGM dsb. ... pihak Tuan akan mendapat jawapannya.

Sekiranya berlaku akan kecuaian dan ketidak puashatian ... pihak Pengarah boleh melantik Setiausaha Syarikat yg lain. Hak melantik dan memecat adalah kuasa mutlak Ahli Lembaga Pengarah dan bukannya Pengarah secara individu.

2. PS ada menerima bonus tahunan, tp tidak pernah mendapat Profit Sharing. Bagaimana dgn dividen? Adakah itu sama dgn Profit Sharing?

Profit Sharing ... jarang berlaku didalam Syarikat Sdn. Bhd ... melainkan dengan persetujuan Joint Ventures .. memerlukan Akaun Khas mengenainya. Pada kebiasaanya pihak Syarikat akan memberikan sesuatu jumlah kepada yang terlibat dan ini biasa dipanggil sebagai Elaun atau Ganjaran.

Bagi konsep Dividen ... ianya hanya boleh diistiharkan melalui 3 pekara sahaja :
a. Keuntungan Terkumpul ... iaitu Akaun Syarikat tidak boleh mengalami situasi Kerugian Terkumpul
b. Mempunyai baki Akaun Seksyen 108 ... bahasa mudahnya pihak Syarikat pernah membayar Cukai Syarikat pada tahun sebelumnya.
c. Mempunyai Tunai yg secukupnya.

.... pada dasarnya bukanya mudah bagi pihak Syarikat (Ahli Lembaga Pengarah) mengistiharkan Dividen .. selagi peraturan dan akta tidak dipenuhi . Kegagalan mematuhi undang2 yg ditetapkan akan menyebabkan pihak Syarikat akan di kompaun atau penalti pada kadar yg tinggi.


3. Apakah maksud passive atau active share?.

Saya memerlukan maklumat dan sifat saham yg Tuan katakan. Mungkin saya boleh andaikan disini sebagai Saham Biasa dan Saham Keutamaan. Bagi Saham Keutamaan ... pemegang saham tidak boleh mengundi dan terlibat didalam pengurusan Syarikat ... namum mereka diutamakan mendapat Dividen atau Gajaran yg telah dtetapkan didalam perjanjian asal. Berbanding dengan Saham Biasa ... pemegang saham biasa mempunyai hak2 seperti mengundi, melantik Pengarah dsb.

4. Apakah keistimewaan seseorg PS? Elaun? kereta sykt? atau lain2?

Tiada keistimewaan. Kemudahan2 yang diberikan semata2 adalah ikhsan pihak Syarikat. Sebarang ganjaran adalah tertakluk kepada keputusan Para Pemegang Saham dan juga Ahli Lembaga Pengarah. Tiada siapa yg boleh membuat keputusan sendiri dan mengambil kemudahan tanpa persetujuan yg lain.

5. Boleh seseorg MD dgn sewenang2nya memberikan saham kepada individu yg lain.?

Tidak boleh. Ini adalah disebabkan pemindahan saham perlu mendapat kelulusan Pemegang Saham yang lain. Ini adalah juga sifat Syarikat Sdn. Bhd.

6 . Jika seseorg finance personnel sykt tidak memberitahu apa2 perbelanjaan sykt kpd PS, apakah tindakkan yg blh diambil terhadap beliau?

Seorang pekerja atau Para Pengarah tidak wajib dan perlu menerangkan akan aktiviti2 syarikat termasuklah perbelanjaan syarikat .... melainkan pada permintaan rasmi oleh pihak Pemegang Saham ... iaitu melalui AGM atau EGM. Pihak Pemegang Saham tidak boleh mencampuri hal urusan Syarikat kerana ianya adalah bidang kuasa para Pengarah. Namun pihak Pemegang Saham boleh mengatasi masalah ini pada AGM atau EGM syarikat.

7. Bolehkah MD dgn sewenang2nya melantik isteri beliau menjadi Director di dlm sykt ini?.

Perlantikkan Pengarah baru perlu mendapat kelulusan Para Pengarah. Individu tidak boleh melakukannya secara bersendirian. Sekiranya pekara ini berlaku juga ... ada yg tak kena.

8. Bolehkah seorg guru(penjawat awam) memegang jawatan Director didlm sesebuah sykt swasta?.

Boleh. Tiada halangan dari segi Akta Syarikat ... selagi mana peraturan dan polisi seperti pekara 7 (diatas) dipatuhi.

9. Apakah tindakkan yg blh/perlu/terbaik diambil jika merasa ada penyelewengan di dlm sykt tanpa menjejaskan hak2 PS atau pekerja2 di bawah sst sykt itu? Atau, adakah hak2 dan nasib PS dan pekerja di bwh sykt itu terjamin jika laporan dibuat terhadap MD sykt itu?

Banyak pekara perlu dilihat dan dikaji disini. Yang paling penting ... pihak Pemegang Saham menggunakan kuasa mereka dalam melantik dan memecat Pengarah ... dengan kuasa undi mereka pada EGM atau AGM. Pastikan pihak Syarikat mengadakan AGM atau EGM ini ... dan pastikan pihak Setiausaha Syarikat bertindak secara profesional dan tidak berpuak-puak. Dan dari sinilah bermula proses pembetulan (Sekiranya perlu).




SOALAN
From: xxxxxx@yahoo.com>

To: mr.radzi@yahoo.com
Sent: Fri, April 29, 2011 3:51:45 PM
Subject: Pertanyaan

Assalamu'alaikum Radzi,

Sy nak anta PM kat carigold x blh sbb posting x sampai 20 lg. Nak anta kat Visitor Message krg, ramai plk yg membacanya. So, nsb baik blh anta guna email.

So, mcm ni soalan2nya.

Nak tya skit soalan tentang pengurusan atau tindakan seorg MD ddlm sesebuah sykt
Sdn Bhd.

Sedikit latar blkg sykt. Tertubuhnya sykt ini atas usaha, katakanlah 7 org ini. Dan MD yg skrg ini sbnrnye slbm ini, dipelawa utk turut serta di dlm sykt yg akan(pada masa itu) ditubuhkan. Dia diberi kepercayaan utk dijadikan sbg MD sykt dan yg 7 org td dijadikan pemegang saham([B]PS[/B])sykt termasuk dirinya sendiri. Jd ada pecahan2 peratusan saham.

Pada mulanya, apa2 cek yg ingin dikeluarkan memerlukan atleast 2 sign. Tp lama-kelamaan hanya sign dia seorg shj dah cukup. Bermula dr situ byk keputusan, perjalan, penggunaan duit sykt diputuskan oleh dia shj, tanpa memaklumkan kpd PS. Even AGM pun kami x pnh hadir atau lakukan.

Jadi "beribu" persoalan bermain difikiran kami.
Antaranya :-
1. Adakah AGM wajib dilakukan setiap tahun. Jika wajib dan jika dilakukan tanpa pengetahuan PS, adakah beliau telah dgn sengajanya menurunkan tandatangan2 PS sykt utk menyatakan "kedatangan" PS? Jika ini berlaku, apa tindakan yg blh dikenakan?
2. PS ada menerima bonus tahunan, tp tidak pernah mendapat Profit Sharing. Bagaimana dgn dividen? Adakah itu sama dgn Profit Sharing?
3. Apakah maksud passive atau active share?
4. Apakah keistimewaan seseorg PS? Elaun? kereta sykt? atau lain2?
5. Boleh seseorg MD dgn sewenang2nya memberikan saham kepada individu yg lain?
6. Jika seseorg finance personnel sykt tidak memberitahu apa2 perbelanjaan sykt kpd PS, apakah tindakkan yg blh diambil terhadap beliau?
7. Blhkah MD dgn sewenang2nya melantik isteri beliau menjadi Director di dlm sykt ini?
8. Blhkah seorg guru(penjawat awam) memegang jawatan Director didlm sesebuah sykt swasta?
9. Apakah tindakkan yg blh/perlu/terbaik diambil jika merasa ada penyelewengan di dlm sykt tanpa menjejaskan hak2 PS atau pekerja2 di bawah sst sykt itu? Atau, adakah hak2 dan nasib PS dan pekerja di bwh sykt itu terjamin jika laporan dibuat terhadap MD sykt itu?

Mintak maaf la Radzi, byk gile aku tya nih. hehe.. Mana yg blh jwb tu, mtk jwb en Radzi. Tima Kasih la byk2 eh..

Wassalam

1 comment:

munshee said...

Assalamualaikum,saya mempunyai masalah ,pada permulaan syarikat ditubuhkan kami ber4 menubuhkan syarikat sdn bhd.Modal penubuhan dan permulaan dikeluarkan oleh saya dan kawan saya sahaja.Yang 2 orang lagi tidak ada sumbangan kerana diharapkan mereka menyumbang tenaga mereka.tetapi salah seorang sudah bangkrap dan seorang lagi banyak membuat masalah.Sekarang pengarah syarikat adalah saya berdua sahaja dan bagaimana hendak mengambil syer dari mereka semula.Dan apakah hak mereka didlm syarikat ini dan hak mereka sebagai pemegang syer.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...