Saturday, August 9, 2008

Perniagaan : Menyediakan Akaun - Panduan

Salam,
Akaun...memang banyak syarikat dan individu yg buatkan services akaun. Pilih saja yg mana suka... Cuma yg perlu diperhatikan dari segi :
1. Kualiti....akaun yg disediakan lengkap, mengandungi ledger (samada bentuk cetakan komputer mahupun dalam bentuk buku(manual)
2. Harga...berbaloi atau tidak...biasanya ianya bergantung kepada work loaded ataupun time cost..Pada kebiasaanya harga (bagi perniagaan kecil) bermula dari RM300 hingga RM2,000...bergantung...
3. Tanggungjawab (Tak Langsung)....orang yg menyediakan akaun ni..perlulah bertanggungjawab secara tak langsung...Sebagai contoh...sekiranya Sykt didatangi oleh pihak LHDN (samada untuk Audit Cukai mahupun Penyiasatan Audit)...berilah kerjasama dengan pihak Syarikat..bantulah mereka dalam proses dengan LHDN...jangan lepas tangan
4. Khidmat Nasihat...carilah yg boleh memberi khidmat nasihat yang berguna dan percuma (kalo bole)..perlulah diingatkan..penyediaan akaun adalah langkah pertama...kurang tepat penyediaan akan memberikan kesan dikemudian hari...Sebagai contoh : Ada orang boleh menyediakan akaun dgn baik..tapi kurang dari segi kesan terhadap Perancangan Cukai. Kita boleh tunjukkan akaun perniagaan perolehi untung yang tinggi...tapi cukai pun tinggi..oleh yg demikian kalau untung tinggi..macamana nak kurangkan cukai (dengan cara betul dan dibenarkan)

Setiap Syarikat dikhendaki menyimpan akaun yg selengkapnya selama 7 tahun...selepas tu barulah bole buang kalo mahu....

Harap membantu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...